Trendy v kamenném obchodě
- Vojtěch Čemus
- 13. 9. 2022
- Minut čtení: 2
Covid-19 urychlil změny, které se ve světě retailu dějí. Zde je 5 trendů v kamenném obchodě pro následující léta:
Hon za akcemi
Ekonomická situace dohání zákazníky k honbě za slevami a promo akcemi, což zvyšuje procento lidí, kteří jsou ochotni vyměnit svůj oblíbený obchod za jiný. Tento světový trend je patrný především v ČR - podle výzkumu společnosti Cofidis 9 z 10 lidí sleduje slevové akce. Ekonomický vývoj bude tento trend pravděpodobně prohlubovat, což povede k nutnosti obchodů přistupovat ke slevovým akcím efektivněji. Řada obchodníků již nyní přechází k technologiím jako jsou elektronické cenové lišty, které jim umožňují slevové akce cílit na jednotlivé skupiny zákazníků v různých segmentech. Další způsoby zefektivnění je potom například sběr a využívání prodejních dat, které umožní slevy a akce lépe cílit, ať už sezónně či na základě jiných parametrů.

2. Pohodlí, pohodlí, pohodlí
Nejen covid-19, ale také obecný vývoj společnosti znamená větší důraz na pohodlnost. Možnost vyzvednutí zboží na prodejně, informační tabule s detaily zboží či jednoduché a pochopitelné rozložení prodejny začínají být zásadní. Obchody musí také čím dál více reagovat na široký výběr zboží v online obchodech a soustředit se na pečlivě vybraný sortiment. Důraz v tomto trendu hrají i technologie - samoobslužné pokladny či využití NFC technologie pro informace o produktech jsou čím dál důležitější.
3. Zpětná vazba a "co se o Vás povídá"

Nárůst významu sociálních sítí a větší propojenost lidí znamená větší šanci, že se zákazníci o jejich dobré či špatné zkušenosti s obchodem podělí. I když je nemožné vyhovět každému, obchodníci musí čím dál více reagovat na zpětnou vazbu zákazníků a reagovat na jejich měnící se potřeby - malá gesta a detaily mohou každému obchodu pomoci k efektivní reklamě a přitažení nových zákazníků. Stejným způsobem může nedostatek pozornosti vést k úbytku
zákazníků a špatným recenzím.
4. Nakupování jako zážitek
Stejně tak jako v jiných odvětvích, i kamenném obchodě roste důležitost zážitku, o kterém se mohou zákazníci podělit s ostatními, a který kamenný obchod oddělí od "nudného" nákupu na internetu. Čím dál větší množství prodejen se právě na zážitek zaměřuje a plné regály vyměňuje za méně, pečlivě vybraných produktů s důrazem na vystavení, informovanost a efekt. Využití moderních technologií, osvětlení, či vizuální může z běžného nákupu vytvořit skvělý zážitek. Čím dál více obchodů také pořádá různé eventy a akce, kdy mění nákup na sociální událost, která umožní zákazníkům lépe se propojit se značkou, jejími zaměstnanci, ale také dalšími zákazníky, kteří zájem o značku sdílí.

Komentáře